الأربعاء، ٢٩ أغسطس ٢٠٠٧

حقوق المرأه

من كام يوم وانا بشوف النشره_محدش يفهمنى غلط اختى هى اللى كانت بتتفرج وانا قعدت جمبها_المهم وانا قاعده جمب اختى وهي بتشوف النشره املا فى انها تجيب حاجه مفيده والفائده من منظورى دائما ما تئتي من فيلم او برنامج اجنبي فى هذا الموقف بقي شوفت خبر مفاده ان فى فرقة اطفاء ف ايران مكونه من عناصر نسائيه؟؟؟اه والله العظيم وجابوا صور الستات دول كانوا ستات حلوين خالص مش شبه بتوع المصارعه وكمال الاجسام يعني ومحجبات ولابسين لبس محترم وعملى لا داعى لذكر ان ابويا معجبوش الموضوع ساعتها افتكرت خبرين قراءتهم قبل فتره على النت عن طقم حراسات خاصه نسائي ف البحرين و التانى كان عن تدريب ستات ف السعوديه عشان يكونوا مؤهلين لعمليات الانقاذ واعطاء تعليمات للمصطافين ازاى يحافظوا على سلامتهم وهما بيصيفوا على ما اظن دا لان فى ف السعوديه شواطئ منفصله للستات وفى ف دول كتير بس مهياش عربيه ستات بينضموا للشرطه والجيش وبعد ما شوفت الخبر الاولانى بكام يوم شوفت خبر تانى ان الستات المتخرجين من كلية الحقوق ف السعوديه رافعين قواضي وعايزين حقهم ف المرافعه ف المحاكم وافتكرت دلوقتى ان من مده تقل عنه سنه صدر قرار بتعيين حوالى 30 قاضيه ف المحاكم المصريه انا عمرى ما كنت من المنادين بالمساوه ولا شايفه ان الستات مش واخدين حقهم عشان اطالب بحقوق المرأه بس انا اه محسوبه على جنس الحريم بس مش عارفه الستات عايزين ايه سعاد حسنى قالت البنت زي الولد مهياش كمالة عدد انا متفقه معاها بس ربنا قال (للرجال عليهمن درجه)؟ هو فى حاجات ربنا فرق بين الراجل والست فيها و التفريق دا ناتج عن حكمه موصلهاش عقول الناس اللى منهم ناس بيطالبوا بان الست تورث اد الراجل مش هي دي قضيتنا القضيه انى شايفه ان فى فروق بين الست والراجل دا ف المضمون بس عموما احنا متساويين ربنا رفع الرجاله ف حاجه وميز الستات بحاجه قدها هو فى دول ومناطق الستات فيها محرومه من كتير من حقوقها وبتتعرض لظلم وتحقير من الراجل و بيتبصلها نظره دنيويه مع ان ف اغلب الحالات دى بتكون الست مفيده اكتر من الراجل اى واحده اتحرمت من حقوقها اللى بيكفلها الشرع والقانون سواء ف الاسلام او اى دين تان فا هى ضحيه شاركت المجرم اللى ارتكب جريمته ف حقها ف تنفيذه لجريمته اصلها حاجات مبتحصلش بين يوم وليله دى تراكمات لما واحده تفرق ف حقها اللى عايزه اقوله ان اغلب الفروق اللى بنعترف بيها ف حدود مجتمعنا فروق وضعيه ما انزل بها الله من قرأن ولا حديث السبب ايه انا معرفش يعني فى حاجات يعيبوها على الواد ويحرموها على البت مع انها حرام على الناس كلهم وحاجات يفرحوا لما الواد يعملها ويتخضوا لما البنت تعملها مع انها حاجات عاجيه خالص انا قلتلكم قبل كده اننا مجتمع معقد نفسيا الا الستات عايزين يتساووا بالرجاله لانهم معرفوش يبقي ستات انا بلاحظ ان اغلي المعقدات نفسياا_دا باستثنائي يعني_يا وحشين يا دمهم تقيل يا عار على جنس الحريم انا شايفه ان مفيهاش حاجه ان الست تبقي شرطيه ومجنده ومحاميه وقاضيه وسيدة اطفاء هى كلها حاجات نبيله ومظنش ان فيها تشبه بالرجاله مع انها تتعارض الى حد ما مع وظيفتها الاساسيه كا ام ومربية اجيال لانها بتحتاج تفرغ ومجهود شاق انا واحده مثلا كان نفسي ابقي كل حاجه ف الدنيا باستثناء ابقي رئيسة الجمهريه بس انا ناويه ادخل جامعه واخد شهاده اشتغل بيها بس على ما اظن انى لو اتهورت واتجوزت هعيد حساباتى

هناك ٥ تعليقات:

مؤمنه يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله الاسلام هو الى كرم المرأه ولما تخلوا عن القواعد الى ربنا كتبها للمرأه اتهانوا وجوم يدوروا على حقوقهم
طب ما هما كانوا متصانين
موضعك مهم جدا وفتح قضيه كبيره
وفقك الله
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

NilE_QueeN يقول...

شكرا على مرورك يا مؤمنه

أنا حر يقول...

انا شايف ان المشكلة اننا بنطالب بالمساواة بدون تحديد اهداف يعني مثلا ما بنقلش ايه المساواة اللي احنا عايزينها يعني هل المساواة ان البنت تبيع انابيب وتشتغل ميكانيكي ولا المساواة المفروض انها تكون امام القانون وفي الحقوق والواجبات
احنا مجتمع ذكوري وده تخلف طبعا بس كمان بنلاقي تخلف اكتر من البنات اللي بيرددوا كلمة مساواة من غير ما يكونوا عارفين هما عايزين ايه بالظبط
انا مع المساواة اكيد بس المساواة اللي تجعل المرأة افضل مش أسوأ
تحياتي

NilE_QueeN يقول...

مظنش ان ربنا خلق الست عشان الراجل يذل فيها

فى اختلافات بين الراجل والست بس ف النهايه هما متساويين

وزي ما قلت اغلب الفروض بين الراجل والست ف مجتمعنا فروق احنا خلقناها
شكرا على تشريفك ليا بالرد

Unknown يقول...

لن يكرم احد المرأة مثل ما كرمها الاسلام
بس هى تتمسك بما وهبها الله من حقوق
وتفعل ما عليها من واجبات