الأحد، ١٩ أغسطس ٢٠٠٧

جمعية رساله

من زمان اوى وانا نفسي احس انى بعمل حاجه مفيده ومؤثره وجه الفرج من عند ربنا يوم الجمعه بعد ما امى وابويا وافقوا انى اطوع انا واختى ف الجمعيه امى جات معانا هتقولوا ليه؟؟ هقول رخامه ورحنا وجات بنت لطيفه قعدت كلمتنا عن الجمعيه انامكانش فارق معايا اسمع حاجه بس امى اللى كانت معقده الامور شويه وجابتلنا استمارات تطوع والموضوع تم اوكى احنا اها اتمرمطناعلى ما رجعناقعدنا ساعه ونص على ما رجعنا بيتنا بس انا خلاص اتعودت وبما انى ف الثانويه العامه وعندى كل يوم درس ولا اتنين وكل اسبوع امتحانين ولا تلاته غير المدرسه فأظن ان العمليه بايظه معايا خالص يعني البت اختي راحت امبارح وانا مكانش ينفع اروح عشان يومي كان مشحون خالص انهارده كنت فاضيه من الساعه 4 واختى كسلت تخرج وامى قعدت تتلكك ومخرجتش عالم ممله بس اديني اخدت خطوه ومش كل يوم هيلاقوا حجج ممله وهسكت بصراحه الجو ميشجعش اوى والموصلات تخوف اكتر خصوصا انى مدرستش المنطقه والمواصلات المتاحه والبدائل المباحه بس اديني اخدت خطوه الجمعيه دى لها فروع ف اغلب محافظات مصر وفى محافظات فيها اكتر من فرع وهى قايمه على التبرعات وجهود المتطوعيين يعني الجمعيه محتاجه لا مساهمه من اى حد وبأش شكل وفى نشاطات كتير ليها زى المعارض بتاعة الهدوم والتوظيف وبنك الدم والتوعيه الصحيه و محو الاميه ودروس تقويه و رعايه للمكفوفين وزوي الاحتياجات الخاصه وزيارات خارجيه لمستشفيات ودور مسنين ورعايه صحيه وكل ما كان فى متطوعين اكتر و تبرعات ماديه وعينيه اكتر دا هيسهل ف عمل الجمعيه وهيخليها تقدم خدمات اكتر لناس ليها متطلبات اكتر فا كل واحد يشوف مقر الجمعيه ف بلدهم ويروح يستطلع الجو ويشوف ايه ممكن يعمله

هناك ٣ تعليقات:

غير معرف يقول...

جمعية رساله للاعمال الخيريه...32 فرع على مستوى الجمهوريه..جهود المتطوعين والمتبرعين ...فقط لا غير هى الى عملت المكان..ويزيد ويبارك يا رب....www.resala.orgوده موقع الجمعيه..

والبلوج جامده ...وعندك ما شا الله ملكة السرد...بتعرفى تحكى حلو...يعنى نقرااالك قصه قريييييييب....وربنا معاكى فى الحرب...تروحى وترجعى سالمه غانمه...بمجموع 98 يا رب

NilE_QueeN يقول...

نورك نور البلوج بتاعى يا نور

وعن القصص
انا بالف بس حوارات لما اقع ف موقف صعب بس مجربتش اكتب قصه بس اجرب

Layla يقول...

كنت هكتب اللينك بتاع موقع رسالة بس لقيت نور سبقني
:)

الجمعية نشيطة قوي فعلا وبيجمعوا تبرعات نقدية او مالية..وساعات بينظموا حفلات في مستشفيات الاطفال و دور الايتام

واحلى حاجة فيها ان معظم الناشطين فيها من الشباب...انشاءالله يكون ليكي نشاط ملحوظ فيها بعد ما تخلصي ثانوية عامة

تحياتي للمدونة...الموضوعات حلوة قوي

سلام