الجمعة، ٨ فبراير ٢٠٠٨

عشنا وشوفنا

عشنا وشوفنا واللى يعيش ياما يشوف ويسمع امبارح كان يوم حافل بالنسبه ليا ،المهم فا اخر اليوم وفى حوالى الساعه العاشره والنص بينما الناس مرصوصه قداما لتليفزيونات بتتفرج على الماتش كان عندنا امل نروح البيت سواء بتاكسي او ميكروباص اهم شئ نروح المهم واحنا واقفين مستنين فرج ربنا وانا واقفه مديه قفايا للدنيا والخلق ببص على النيل وبفتكر ذكريات جميله عشتها وشهد عليه وافتكرت انى كنت بحقد على اى اتنين اشوفهم سوا على النيل لحد ما عشت اللحظه دي وبطلت احقد على خلق الله المهم احسست بهرج ومرج_دا غير المرج اللى ف الحديق_وشوفت رجل مش قادر يظبط توازنه وعمال يتمرج_على فكره مكانش فى مرجيحه_انا قلت يمكن دايخ رجله بتوجعه او ربنا يعافينا عنده شلل رعاش بس الواضح ان تفكيري طفولى شويتين كان تعليق كل الساده لحضور_كاننا ف مسرحيه_انه شارب وطبعا مكانش شارب فانتا تفاح ولا كوكا زيرو كان شارب مسكر والعياذ بالله ببساطه شديده انا اترعبت وقلت لماما لازم نروح باي شكل ،بس مش امى اللى تتهور وتمشي مترين اللى انا مندهشه منه ان ازاى مفيش حد ابدا فكر ياخده من قفاه للبوليس ينام ليله على البورش ويصحي فايق انا اول ما شوفته حسيت بالاشمئزاز والشفقه الانسان دا مريض ومن حقه اننا نساعده ومن حقنا نحافظ على نفسنا من شره وتستمر المغامره ونركب مع الراجل دا الميكروباص نتجاهل البذاءات اللى كان بيتفوه بيها مرضاش يدي الراجل السواق فلوسه قام واحد راكب اتطوع ودفعله وقعد يشتم ف الواد اللى مع السواق الواد اتنرفز راجل تانى قعد يهديه ويقوله معلش حقك عليا اشتمنى انا وملكش دعوه بيه للدرجه دي كانوا خايفين على مشاعر السكير دا ولا كانوا خايفين منه انا لاحظت ان خلقته مش غريبه عليا صورته كانت موجوده ف مكان ما ف ذاكرتى وبعد شويتين لما قربنا نوصل وجهتنا ركبت واحده وكانت عارفه الاخ دا وقعدت تكلمه لما الليدي دي كلمته امى سمعتها بتقوله ميمي وبما انه ميمي وبما ان شكله من المنطقه اذا ماما عرفت تحديدا هو مين انا كنت اوشك على الانهيار انا مؤخرا بعد حاجات كتير حصلت حواليا كرهت المكان اللى انا عايشه فيه _ربنا يسامح جدو كان مالها المحله_المهم انا ترسخ جوايا بعد الموقف دا رغبتي ف انى اسيب المنطقه دى بعد ما كنت كرهت الميكروبصات وقررت اتحول لمناصرة التاكسي تراجعت فلتحي الميكروباصات لو كان ينفع كنت اشتغل تباع

هناك تعليقان (٢):

أنا حر يقول...

المشكلة مش في المنطقة المشكلة في الناس اللي بتسكت على الغلط
المشكلة دي هتوجهيها في اي مكان في مصر لأن مصر دولة بلا قانون يحمي الناس من اي خطر ممكن يواجههم
تحياتي

NilE_QueeN يقول...

اذا
فلا مجال لان اتفائل